Blog Archive

Wednesday, August 20, 2008

jadi baik pon salah

Sorang ayah dan tiga orang anak tinggal bersama..

Suatu hari si ayah nak pergi outstation..

Tinggallah 3 orang tu..tapi sebelum ayahnya pergi ayahnya berpesan..

" Jangan buat benda2 yang tak baik semasa ayah takder..sapa anak yang paling

baik ayah akan bagi hadiah kat dia..time ayah balik nanti.."

Ketiga2 adik-beradik itu bersetuju..

Selepas 2 minggu outstation, ayahnya pun pulang..

Pada waktu malamnya, si ayah bertanya pada ketiga2 anaknya sepertimana yang

keinginan ayahnya mengetahui sikap anak2nya samasa ketiadaan beliau.

Dimulakan dengan anak pertama..

Anak pertama : " Ayah, semasa ayah takder..saya ader rosakkan kereta jiran,

curi mangga kat kebun orang dan ponteng sekolah..tapi saya dah kena denda dan

saya insaf.."

Ayah : "Takper nak..ayah maafkan..lain kali jangan buat lagi..!!"

Anak kedua : "Ayah..semasa ayah takder..saya pukul anak Guru Besar, saya

ponteng sekolah dan pecahkan cermin rumah orang..tapi..saya dah insaf..!!"

Ayah : "Takper nak..ayah maafkan..pandai2lah nak insaf yer.."

Anak ketiga : " Ayah, semasa ayah takder..saya tak pernah ponteng sekolah,

..selalu sebut nama ayah supaya ayah cepat pulang sebab rindu sangat dengan ayah.."

TETIBA.." Peeleeppaaakkkk..!!!"

Anak ketiga : " Kenapa ayah..?! ISk isk.."

AYah : "..Oh..engko ler yang selalu sebut nama ayah sampai ayah tercekik time

makan ari tu..ya..!!"

No comments: